Investigating associations between cognitive empathy, affective empathy and anxiety in adolescents with autism spectrum disorder

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2023

Yazarlar

Sönmez, Dilruba

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Taylor & Francis

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Organizasyon Birimi
İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü
Psikoloji Bölümü BSc, MA, MSc ve PhD dereceleri sunmaktadır ve bu çalışma alanları gelişmektedir. Psikoloji biliminin ele aldığı konular, beynin işlevlerinden toplumsal hareketlerin incelenmesine, çocuk gelişiminden ruhsal bozuklukların nasıl tedavi edilebileceğine kadar uzanan çok geniş bir yelpazede yer alır. Bu zenginlik, psikolojinin birçok farklı, ancak birbiriyle etkileşim içinde olan alt alanlarının bulunduğu anlamına gelmektedir.

Dergi sayısı

Özet

Autism spectrum disorder (ASD) is strongly associated with socio-cognitive impairments that may result in vulnerability to other mental health conditions, particularly anxiety disorders. This study examined the relationship between anxiety disorders and two key socio-cognitive impairments (cognitive empathy, affective empathy) in 60 adolescents (aged 11–18?years) with and without ASD. Adolescents with ASD showed cognitive empathy was negatively associated with separation anxiety disorder, whereas positive associations between affective empathy and generalized anxiety disorder, and positive marginal associations between affective empathy, social phobia, total anxiety, and separation anxiety disorder were observed. These findings suggest that cognitive and affective empathy show different patterns of associations with anxiety-related issues in ASD, and these differences should be considered for interventions and treatment programs.

Açıklama

[ArticleInPress]

Anahtar Kelimeler

Autism Spectrum Disorder, Cognitive Empathy, Affective Empathy, Anxiety

Kaynak

International Journal of Developmental Disabilities

WoS Q Değeri

Q2

Scopus Q Değeri

Q2

Cilt

Sayı

Künye

Sönmez, D. ve Jordan, T. R. (2023). Investigating associations between cognitive empathy, affective empathy and anxiety in adolescents with autism spectrum disorder. International Journal of Developmental Disabilities, 1-9. https://doi.org/10.1080/20473869.2022.2163605