Kuşakcı, Ali Osman
Yükleniyor...
Araştırma projeleri
Organizasyon Birimleri
Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü
Küresel rekabete ayak uydurmak ve sürdürülebilir olmak isteyen tüm şirketler ve kurumlar, değişimi doğru bir şekilde yönetmek, teknolojinin gerekli kıldığı zihinsel ve operasyonel dönüşümü kurumlarına hızlı bir şekilde adapte etmek zorundadırlar.
Adı Soyadı
Ali Osman Kuşakcı
İlgi Alanları
Business Analytics, Artificial Intelligence, Genetic Algorithm, Constrained Optimization
Kurumdaki Durumu
Aktif Personel
27 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 10 / 27
Yayın Digital transformation in the defense industry: A maturity model combining SF-AHP and SF-TODIM approaches(Elsevier, 2022) Kuşakcı, Ali Osman; Kuşakcı, Ali Osman; Nebati, Emine Elif; Ayvaz, Berk; Kuşakcı, Ali Osman; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme BölümüAs an inevitable process, digitalization has become a priority for many companies. The measurement of digital maturity is the first step toward adequately executing this. Although digital maturity models (DMM) have been developed for different sectors in the literature, such studies in the defense industry are lacking due to sector-specific dynamics. This study aims to close this gap and proposes a digital maturity model specific to the defense industry. In this study, a novel model was developed that combines the SF-AHP and SF-TODIM methods due to the uncertainty and hesitancy contained in the evaluation. The validity of the presented novel model has been demonstrated in a prominent defense company in Turkey. According to the results, the most notable digital maturity dimensions are the evaluation of opportunities and alignment with stakeholders. In addition, the model indicates that the company owns the required soft skills, such as leadership, organizational culture, and strategic determination for digital transformation (DT). On the other hand, essential hard skills such as technology and operational competencies are yet to be improved. Lastly, sensitivity and comparison analyses are conducted to validate and verify the obtained results’ stability and robustness.Yayın Selection of alternative fuel taxis: A hybridized approach of life cycle sustainability assessment and multi-criteria decision making with neutrosophic sets(Taylor & Francis Online, 2021) Kuşakcı, Ali Osman; Kuşakcı, Ali Osman; Aboushaqra, Nour N. M.; Onat, Nuri Cihat; Kucukvar, Murat; Hamouda, A. M. S.; Kuşakcı, Ali Osman; Ayvaz, Berk; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme BölümüThis study presents a combined application of hybrid life cycle sustainability assessment and multi-criteria decision-making, aiming to further advance an integrated sustainability assessment and decision-making for the selection of alternative-fuel taxis. First, a multiregional hybrid life cycle sustainability assessment model is built to evaluate macro-level sustainability impacts of various vehicle types: conventional gasoline vehicles, compressed natural gas vehicles, hybrid, and battery electric vehicles. Second, considering the subjective nature of the evaluation process, the intervalvalued neutrosophic sets-based analytic hierarchy process is suggested to assess the results obtained from the life cycle model to determine the weight of each evaluation criterion. Then, the technique for order preference by similarity to the ideal solution is used to rank the sustainability performance. Two different charging scenarios are also tested. The results show that solar-powered BEVs are the best in the environmental impacts with the exceptions of water consumption and land use. Solar-powered BEVs are superior in human health impact, while, ICVs are the best in compensation and employment generations. The ranking results reveal that solar-powered BEVs are the best alternatives when all indicators are considered, followed by CNG vehicles. The proposed method provides a practical and life cycle-based decision-making approach to support and prioritize effective policies for more sustainable transportation.Yayın Biyodizel tedarik zinciri ağ tasarımı için çok amaçlı karma tam sayılı doğrusal programlama modeli önerisi(Uludağ Üniversitesi, 2018) Kuşakcı, Ali Osman; Kuşakcı, Ali Osman; Ayvaz, Berk; Kuşakcı, Ali Osman; Öztürk, Fatih; Sırakaya, Melike; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme BölümüDünyadaki enerji ihtiyacını karşılayan en önemli kaynaklardan biri olan fosil yakıtların yanması sonucunda oluşan sera gazları hem çevre kirliliğine, hem de küresel ısınmaya sebep olmaktadır. Bu nedenle, çevre dostu olan yenilenebilir enerji kaynaklarına ilgi artış göstermektedir. Bu hızlı trendi takip eden Türkiye Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), 2013 yılından itibaren benzine ve motorine yerli katkı olarak, oranları her yıl arttırılmak üzere biyodizel ve etanol ilave zorunluluğu getirmiştir. Bu gelişme de yenilenebilir enerji kaynakları için etkin ve optimal yeşil tedarik zinciri ağı tasarımı çalışmalarının yapılmasını gerekli kılmaktadır. Bu çalışmada, yenilmeyen hammadde kaynaklarından üretilen ikinci nesil biyodizel yakıtların üretimi için çok amaçlı ve çok dönemli tedarik zinciri ağ tasarımı problemi ele alınmıştır. Ele alınan problemi modellemek için çok amaçlı karma tam sayılı doğrusal programlama modeli geliştirilmiştir. Önerilen model, biyodizel tedarik zincirinin toplam maliyet, çevresel etki ve sosyal etkisini çok amaçlı problemler için önerilen epsilon-kısıt yaklaşımı ile optimize etmektedir. Çalışmada ayrıca çevresel etki değerlendirme süreci, hem literatür çalışmalarıyla hem de Eco-indicator99, Recipe 2008, EDIP 2003, EPS 2000 gibi uluslararası değerlendirme metotlarıyla yapılmıştır.Yayın Ürün seçimi için hibritlenmiş Fuzzy-AHP ve TOPSIS yöntemine dayalı bir karar destek sistemi(Kırıkkale Üniversitesi, 2019) Kuşakcı, Ali Osman; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme BölümüÜrün gamının çok geniş olduğu ürün aileleleri için talep edilen ürünün müşterinin isteği doğrultusunda; maliyet, kalite, fonksiyonellik gibi müşterinin ihtiyaçlarına/önceliklerine en iyi cevap verebilecek şekilde seçilmesi süreci karmaşık ve zahmetli bir Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) problemidir. Bu çalışmada, Bulanık-AHP ve TOPSIS metotlarını kullanarak endüstriyel tip fan seçimi problemi için hibrit bir karar destek sistemi önerilmektedir. Önerilen model ile müşterinin taleplerine ve önceliklerine göre kriter ağırlıklarının Bulanık-AHP ile tespiti yapılmaktadır. Elde edilen kriter ağırlıkları kullanılarak TOPSIS yöntemi ile en iyi alternatifler sıralanmakta ve müşteriye sunulmaktadır.Yayın Biyodizel yakıtlar için çok amaçlı sürdürülebilir tedarik zinciri ağ tasarımı(Uludağ Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü ve Lojistik Derneği (LODER), 2018) Kuşakcı, Ali Osman; Kuşakcı, Ali Osman; Karakoç, Enis Barış; Ayvaz, Berk; Kuşakcı, Ali Osman; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme BölümüDünyada tüketilmekte olan enerjinin büyük çoğunluğu yenilenemez enerji kaynaklarından olan fosil yakıtlardan elde edilmektedir. Araştırmalara göre dünyadaki mevcut petrol rezervleri yaklaşık 51 yıllık tüketimi karşılayabilmektedir. Biyodizel, fosil yakıtlar için olabilecek en iyi ikame yakıt türü olmasından dolayı en çok kullanılan sıvı biyoyakıtlardandır. Biyoyakıtların üretilmesi için maliyet etkin tedarik zinciri tasarlanması gerekmektedir. Bu çalışmada sürdürülebilir biyodizel tedarik zinciri ağ tasarımı için maliyet minimizasyonu ve çevresel etki optimizasyonu olmak üzere çok amaçlı, sürdürülebilir bir doğrusal programlama modeli geliştirilecektir. Birinci amaç olan maliyet minimizasyonu literatürden yararlanılarak rahatlıkla modellenebilmekte ve çözülebilmektedir. Çevresel etki verileri literatürde çok net bir şekilde belirtilmediği için Uluslarası Standart Örgütü’nün (ISO) geliştirdiği ISO14000 serisi genel çerçeve olarak kabul edilmiştir.Çevresel etki optimizasyonunda; insan sağlığı, ekosistem çeşitliliği ve kaynak kullanılabilirliği ağırlıklandırma yönteminin yardımıyla hesaplamalar yapılmaktadır. Önerilen model; optimum yer, biyorafineride kullanılacak uygun teknoloji, malzeme akışı ve farklı dönemlerdeki üretim planlamalarını içeren Türkiye’de yapılacak olan gerçek bir uygulama olma özelliği göstermektedir.Yayın A Scoping review of artificial intelligence applications in airports(Sigma Xplore, 2024) Amiri, Misagh Haji; Kuşakcı, Ali Osman; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme BölümüThis paper aims to synthesize the literature on the application of artificial intelligence for airports. The selected methodology was based on the PRISMA Extension for Scoping Reviews (PRISMA-ScR), a recognized framework for systematic reviews. Authors searched the Scopus and Web of Science databases for articles that met the following criteria: (1) publication in peer-reviewed journals, (2) English language, and (3) relevance to airport operations, demonstrated by either (a) the use of airport datasets for showcasing AI applications or (b) the use of airports as case studies. Articles were assessed by two reviewers, and data were extracted on the articles’ keywords, publication year, and origin country. After screening and checking for eligibility, 121 unique articles were examined. Upon assessment, the included articles were categorized into seven main themes. Each category and its specific subtopics were individually discussed within this paper. Results indicate that the most extensively studied category belongs to airport administration and management. Security and air traffic control (ATC) were the second and third most studied categories, respectively. Notably, a significant portion of the articles focused on optimization techniques, scheduling strategies, and developing decision support systems (DSS) tailored to various airport departments. This paper not only highlights current research trends in the field of AI for airports but also identifies gaps in the existing literature. The paper proposes future research directions to enhance the effective implementation of AI technologies within airport environments.Yayın Biyodizel yakıtlar için çok önemli tedarik zinciri ağ tasarımı: Türkiye örneği(Gazi Üniversitesi, 2018) Kuşakcı, Ali Osman; Kuşakcı, Ali Osman; Karakoç, Enis Barış; Ayvaz, Berk; Kuşakcı, Ali Osman; Öztürk, Fatih; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme BölümüDünya üzerindeki tüketilmekte olan enerjinin büyük çoğunluğu yenilenemez enerji kaynaklarından olan fosil yakıtlardan elde edilmektedir. Uluslararası Enerji Ajansı’nın(UEA) verilerine göre dünya üzerindeki artan petrol talebini karşılayabilecek petrol rezervi 1,7 trilyon varil civarında olup bu miktar yaklaşık 51 yıllık tüketimi karşılayabilmektedir. Tüm fosil yakıtlar gibi petrolün de yanma esnasında açığa çıkardığı zararlı gazların etkisiyle çevre kirliliğine ve küresel ısınmaya yol açtığı bilinen bir gerçektir. Bu nedenle alternatif enerji kaynakları yakın gelecekte daha büyük önem kazanacaktır. Alternatif enerji kaynakları araştırıldığında Biyokütle enerjisinin öneminin büyüklüğü görülmektedir. Biyodizel, fosil yakıtlar için olabilecek en iyi ikame yakıt türü olmasından dolayı en çok kullanılan sıvı biyoyakıtlardandır. Biyoyakıtların üretilmesi ve yenilenebilir enerjiler arasında önemli bir yere sahip olabilmesi için ilk aşamada maliyet etkin bir tedarik zinciri tasarlanması gerekmektedir. Bu çalışmada biyodizel tedarik zinciri ağ tasarımı için maliyet minimizasyonu amaçlayan bir çok periyotlu karma tamsayılı doğrusal programlama modeli geliştirilmiştir. Geliştirilen model; tesis lokasyon seçimi, biyorafineride kullanılacak uygun teknoloji ve malzeme akış miktarı gibi karar değişkenlerini içermektedir. Bu çalışmanın en önemli özgün katkısı mevcut yazın taramamıza göre konu ile ilgili Türkiye’de uygulaması yapılmış ilk çalışma olmasıdır. Geliştirilen modelin geçerliliğini test etmek için Türkiye‘de biyodizel tedarik zinciri ağ tasarımı probleminin gerçek veriler kullanılarak çözümü yapılmıştır.Yayın Sustainability assessment of biomass-based energy supply chain using multi-objective optimization model(Springer, 2024) Kuşakcı, Ali Osman; Kuşakcı, Ali Osman; Yıldız, Hatice Güneş; Ayvaz, Berk; Deveci, Muhammet; Garg, Harish; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme BölümüIn recent years, population growth and lifestyle changes have led to an increase in energy consumption worldwide. Providing energy from fossil fuels has negative consequences, such as energy supply constraints and overall greenhouse gas emissions. As the world continues to evolve, reducing dependence on fossil fuels and finding alternative energy sources becomes increasingly urgent. Renewable energy sources are the best way for all countries to reduce reliance on fossil fuels while reducing pollution. Biomass as a renewable energy source is an alternative energy source that can meet energy needs and contribute to global warming and climate change reduction. Among the many renewable energy options, biomass energy has found a wide range of application areas due to its resource diversity and easy availability from various sources all year round. The supply assurance of such energy sources is based on a sustainable and effective supply chain. Simultaneous improvement of the biomass-based supply chain's economic, environmental and social performance is a key factor for optimum network design. This study has suggested a multi-objective goal programming (MOGP) model to optimize a multi-stage biomass-based sustainable renewable energy supply chain network design. The proposed MOGP model represents decisions regarding the optimal number, locations, size of processing facilities and warehouses, and amounts of biomass and final products transported between the locations. The proposed model has been applied to a real-world case study in Istanbul. In addition, sensitivity analysis has been conducted to analyze the effects of biomass availability, processing capacity, storage capacity, electricity generation capacity, and the weight of the goals on the solutions. To realize sensitivity analysis related to the importance of goals, for the first time in the literature, this study employed a spherical fuzzy set-based analytic hierarchy method to determine the weights of goals.Yayın The critical success factors of erp selection and implementation: a case study in logistics sector(Collaboration, 2018) Kuşakcı, Ali Osman; Kuşakcı, Ali Osman; Yıldırım, Volkan; Kuşakcı, Ali Osman; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme BölümüToday’s competitive business environment requires much greater interaction between customer and business. This means that the organization must be closely linked to both supplier and customer in order to produce goods and provide faster deliveries. In order to achieve this, the organizations need to have efficient planning and control systems in all the processes of the organization. In this case, information technology is one of the sources which organizations can apply. Especially, Enterprise Resource Planning (ERP) is just at the heart of daily operations of a company, which leads to efficient processes. In this study, how Enterprise Resource Planning (ERP), which enables such sources as workforce, machine and materials needed for the production of goods and services in organizations to be used efficiently, was founded and the problems that organizations face with during foundation were explained. In the study, qualitative analysis method was used. At the end of the study, problems during implementation of ERP system was determined and suggestions regarding to the solutions were presented.Yayın Integrated modelling for sustainability assessment and decision making of alternative fuel buses(Elsevier, 2023) Kuşakcı, Ali Osman; Kuşakcı, Ali Osman; Elagouz, Noura; Onat, Nuri Cihat; Kucukvar, Murat; Ayvaz, Berk; Kutty, Adeeb A.; Kutty, Adeeb A.; Kuşakcı, Ali Osman; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme BölümüIn this paper, a hybrid life cycle sustainability assessment (LCSA) model integrating multi region input–output analysis with novel multi-criteria decision-making techniques is proposed to assess three different fuel alternatives: compressed natural gas (CNG), electric buses (EBs), and diesel buses (DBs). A global hybrid LCSA model first quantified the environmental, economic, and social impacts of alternative fuel buses. The results were investigated in terms of multiple combinations of manufacturing and end-of-life scenarios by encompassing impacts embedded in the global supply chains taking Qatar as a case applied to the proposed model. The Interval-Valued Neutrosophic Fuzzy (IVNF)-Analytic Hierarchy Process with the Combined Compromise Solution (CoCoSo) approach is used to rank the alternative fuel buses based on their corresponding sustainability performance. The proposed model will help in quantitatively capturing the macrolevel life cycle socioeconomic and environmental impacts along with optimally selecting alternatives to support sustainable urban transport policy towards a net-zero transportation system globally.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »