Türk ve mukayeseli hukuk düzenlemelerinde arabulucu olabilme şartları ve arabulucular sicile kayıt
dc.authorid | 0000-0002-6745-8820 | |
dc.contributor.author | Yıldırım, Ferhat | |
dc.date.accessioned | 2021-08-04T12:45:39Z | |
dc.date.available | 2021-08-04T12:45:39Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.department | İHÜ | |
dc.description.abstract | 6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu (HUAK)’nun “Tanımlar” başlığını taşıyan ikici maddesinin ilk fıkrasının (a) bendinde arabulucu tanımlanmaktadır. İlgili hükme göre arabulucu, “Arabuluculuk faaliyetini yürüten ve Bakanlıkça düzenlenen arabulucular siciline kaydedilmiş bulunan gerçek kişiyi” ifade etmektedir. Yine bu düzenleme ile ilintili olarak HUAK md 20 arabulucular siciline kayıt koşullarını tahdidi olarak saymış ve bu şartları sağlayan kişinin arabulucu olarak sicile kaydedileceğini ve arabuluculuk mesleğini ancak bu sicile kayıt işleminden sonra icra edebileceğini hüküm altına almıştır. Arabuluculuk mesleğinin fiili olarak yerine getirilebilmesi açısından gerekli olan en temel koşulun arabulucular sicile kaydolmak olduğu, keza sicile kayıt olabilmek ve dolayısıyla da arabuluculuk mesleğini yapabilmek için sicile kayıt şartlarını küllen taşımak gerektiği görülmektedir. Çalışmada arabulucular siciline kayıt için gerekli olan şartlar, sicil kaydının tutulmasındaki usul ve esaslar, sicil kaydının düzeltilmesine iliş-kin getirilen düzenlemeler gerek HUAK gerek mukayeseli hukukta özellikle Alman, Avusturya uygulamaları merkezinde ele alınarak karşılaştırılmaktadır. Düzenlemeler arasında arabulucu olabilme, sicile kayıt ve sicillerin tutulması sistemleri bakımından benzerlikler belirtilmekle birlikte, bilhassa Avusturya Hukuk Uyuşmazlıkları Arabuluculuk Federal Kanunu [Zivilreschts-Mediations-Gesetz (ZivMediatG)] özelinde getirilen arabulucu olma şartları ve bu şartlardan farklılık arz edenlerin HUAK kap-samında uygun olup olmayacağı meselesi üzerinde durulmaktadır. Yapılan karşılaştırma neticesinde, mukayese edilen ülkelerin uyguladıkları sistemler birlikte yorumlanarak mevcut düzenlemelere farklı bir bakış açısı, eleştiri ve görüş getirilmeye çalışılmıştır. | |
dc.description.abstract | A mediator is defined in subparagraph (a) of the first paragraph of the second article titled “Definitions” in the Law no. 6325 on Mediation in Civ-il Disputes (LMCD). According to the said provision, a mediator means “a natural person who acts as a mediator and is registered with the mediators’ reg-istry kept by the Ministry.” In connection with this provision, Article 20 of the LMCD also provides a non-exhaustive list of conditions for registration with the mediators’ registry and prescribes that individuals meeting these conditions shall be registered with the registry as mediator and shall be el-igible to perform the mediation profession only following this registration. It is noted that the most basic condition that is indispensable in order to be eligible to practice as a mediator is to be registered with the registry of me-diators, and in fact, it is necessary to meet all of the conditions for registra-tion with the said registry in order to be able to register therewith and thus to be eligible to serve as a mediator. In this study, the conditions sought for registration with the media-tors’ registry, procedures and principles applicable to keeping of the regis-try records, and the regulations introduced with respect to correction of the registry records, are examined within the framework of the Law on Media-tion in Civil Disputes (HUAK) as well as comparative law, by making com-parisons especially in view of the practices in German and Austria. From among the regulations, similarities especially in terms of eligibility criteria for becoming a mediator, registration with the registry, and the systems in place for keeping of the registries, are set forth, and emphasis is made on the conditions sought for becoming a mediator, as introduced within the scope of the Austria Federal Law on Mediation in Civil Disputes [Zivil-rechts-Mediations-Gesetz (ZivMediatG)] and the issue of whether or not anything that deviates from these conditions would be applicable under HUAK. Upon the comparison made, the systems applied in the countries that are the subject of the comparison were interpreted, and it was sought to introduce a different perspective, criticism and opinion with respect to the existing regulations. | |
dc.identifier.citation | Yıldırım, F. (2021). Türk ve mukayeseli hukuk düzenlemelerinde arabulucu olabilme şartları ve arabulucular sicile kayıt. A. Yeşilırmak, Y. Bozkurt Gümrükçüoğlu, G. A. Yakacak ve Ö. F. Kafalı (Ed.). Arabuluculuğun Geleceği Sempozyumu: Bildiri tam metin kitabı 14 Kasım 2020 içinde (471-497. ss.). İstanbul: İbn Haldun Üniversitesi Yayınları. | |
dc.identifier.endpage | 497 | |
dc.identifier.isbn | 9.78626E+12 | |
dc.identifier.startpage | 471 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12154/1550 | |
dc.language.iso | tr | |
dc.publisher | İbn Haldun Üniversitesi Yayınları | |
dc.relation.ihupublicationcategory | 196 | |
dc.relation.ispartof | Arabuluculuğun Geleceği Sempozyumu: Bildiri tam metin kitabı 14 Kasım 2020 | |
dc.relation.publicationcategory | Konferans Öğesi - Ulusal - Başka Kurum Yazarı | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu (HUAK) | |
dc.subject | Arabulucu | |
dc.subject | Arabulucular Sicili | |
dc.subject | Arabulucu Olabilme Şartları | |
dc.subject | Sicile Kayıt Şartları | |
dc.subject | Sicilden Silinme | |
dc.subject | The Law On Mediation İn Civil Disputes (LMCD) | |
dc.subject | Mediator | |
dc.subject | Mediators’ Registry | |
dc.subject | Conditions of Eligibility to Act as Mediator | |
dc.subject | Conditions for Registration | |
dc.subject | Deregistration | |
dc.title | Türk ve mukayeseli hukuk düzenlemelerinde arabulucu olabilme şartları ve arabulucular sicile kayıt | |
dc.type | Conference Object | |
dspace.entity.type | Publication |