Kalyoncu, Rıza Tevfik

Yükleniyor...
Profil fotoğrafı
E-posta Adresi ORCID Profili YÖK Araştırmacı Profili Google Akademik Profili TR-Dizin Profili SOBİAD Profili Web Sitesi

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Organizasyon Birimi
İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü
Bölüm, uluslararası standartlarda nitelikli bilgi üretmeyi, özellikle İslam felsefesi, Türk düşüncesi ve fenomenoloji geleneğini merkeze almayı ve bu meyanda felsefi bilgi üretilmesini amaçlamaktadır. Batı'da gelişen felsefenin soy kütüğünde sadece Yunan, Helenistik ve Hıristiyan değil, İslam felsefi mirası da yer almaktadır.

Adı Soyadı

Rıza Tevfik Kalyoncu

İlgi Alanları

İbn Haldun, Sosyal Felsefe, Metafizik, İslam Düşüncesi, Zihin

Kurumdaki Durumu

Aktif Personel

Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 8 / 8
  • Yayın
    İslâm’da medeniyet bilimleri tarihi
    (İbn Haldun Üniversitesi Yayınları, 2021) Morgül, Ebru; Şentürk, Recep; Süruri, Ahmet; Kalyoncu, Rıza Tevfik; Şentürk, Recep; Süruri, Ahmet; Kalyoncu, Rıza Tevfik; Sürün, Mustafa; Morgül, Ebru; Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Ana Bilim Dalı; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Ana Bilim Dalı; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Sosyoloji Bölümü; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü
    Türkiye’de Fuat Sezgin yılı münasebetiyle merhum hocamız hatırasına birçok toplantı ve sempozyum düzenlendi. Ancak, bu toplantılar genellikle hocanın doğa bilimleri tarihine dair çalışmalarını ele aldı. Halbuki Fuat Sezgin hocanın bilime bakışı son derece kapsamlı ve kuşatıcıydı. O bilimi sadece doğa bilimleriyle sınırlı görmüyordu. Hatta kendisi, malum olduğu üzere, bilim tarihi alanındaki araştırmalarına ve yayınlarına ilk olarak Kur’an ve Hadis tarihine dair yaptığı çalışmalarla başlamıştır. Mesela Buhari’nin kaynaklarına dair yazdığı eser hâlâ aşılamamıştır. Merhum hocamız hayatının son döneminde de felsefe ve edebiyat tarihi gibi konulara yönelmişti. Biz de İbn Haldun Üniversitesi olarak, bir sosyal bilim üniversitesi olmamız hasebiyle, bu eksiği tamamlamak amacıyla doğa bilimleri dışındaki bilimlerin tarihi üzerine bir sempozyum düzenlemeye karar verdik. İşte elinizdeki kitap böyle bir düşünce ve gayretin ürünüdür. Bu derleme kitapla hedefimiz, bilim tarihinin alanını dil, din ve toplumbilimleri alanına açarak daha kuşatıcı hâle getirme yolunda mütevazi bir katkı yapmaktır...
  • Yayın
    Fârâbî’ye göre teolojik-kelâmî yöntem
    (Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, 2024) Kalyoncu, Rıza Tevfik; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü
    Bu makalede Fârâbî’nin Ḳıyâsü’ṣ-ṣaġīr eserinin içeriğine yakından bakılarak bu eserin Fârâbî mantığının geneline nasıl oturduğu konular üzerinden incelenmektedir. Bu eserin Fârâbî felsefesi içerisindeki konumu ve Fârâbî’nin bu eserdeki tasvirleri ile ilgili çalışmalarda farklı yorumlar ön plana çıkmaktadır. Bu yorumlar dikkate alındığında Fârâbî’nin kelâmın yöntemini nasıl incelediği tam olarak vuzuha kavuşmamaktadır. Çalışmada Fârâbî’nin kelâmcılarının yöntemini temsil ve tümevarım arasında ara bir noktaya yerleştirdiği bunun da Fârâbî’nin anlam teorisi ile doğrudan alakalı olduğu ispatlanmaktadır. Bu çerçevede öncelikle Fârâbî’nin temsil ve tümevarım ile ilgili yaklaşımı açıklığa kavuşturulduktan sonra akabinde kelâmcıların yönteminin neden tam olarak temsil ya da tümevarım değil de bu iki unsurdan parçalar barındıran bir metot olarak tasvir edildiği gösterilmektedir. Çalışmada gösterileceği üzere konuyla ilgili çalışmalarda Fârâbî’nin kıyas teorisindeki farklılaşma onun kelâmcıların yöntemine daha yakından ve Aristoteles mantığının gözlüğüyle bakabilmesini mümkün kılmıştır. Makalenin temel iddiası Fârâbî’nin kelâm yöntemini temsil ve tümevarım arasında bir noktada değerlendirerek genel mantık kurgusu ile uyumlu bir neticeye ulaştığını göstermektir.
  • Yayın
    Fârâbî’nin yetkinlik metafiziği açısından kelâm
    (Mehmet Bulğen, 2023) Kalyoncu, Rıza Tevfik; Kalyoncu, Rıza Tevfik; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü
    Bu makalede Fârâbî metafiziğinin genel yapısı içerisinde kelâm ilminin konumu incelenmektedir. Makale iki bölümden oluşmaktadır. Birinci kısımda Fârâbî’nin yetkinleşme düşüncesi çerçevesinde metafiziğin pozisyonu üzerinde durulmaktadır. İkinci kısımda ise Fârâbî’nin el-İbâne ?an ?ara?i Aris?o?âlîs fî kitâbi mâ ba?de’?-?abî?a eserinin yakın bir okuması yapılmakta ve Fârâbî’nin mille teorisi dahilinde kelâm ilminin nazarîliği ile ilgili yaklaşımı analiz edilmektedir. Makalede yetkinleşme ve anlam teorilerinin Fârâbî’nin felsefesindeki genel konumu irdelenmeksizin bu iki teorinin Fârâbî’nin metafizik ve kelâm ile ilgili analizlerindeki etkileri üzerinde durulmaktadır. Makalede Fârâbî metafiziğinin onun yetkinleşme ve anlam teorileri arka planında değerlendirilmesi gerektiği düşüncesi, konuyla ilgili ikincil literatür dikkate alınarak irdelenmektedir. Bu iddiaya delil olarak Fârâbî’nin felsefî ilimleri aklî yetkinleşmenin basamakları olarak tarif etmesi ele alınmaktadır. Özellikle Ta??îlü’s-sa?âde, Risâle fi’l-‘a?l ve Kitâbü’l-?urûf eserlerindeki ilgili pasajların yakın bir okuması yapılarak Fârâbî’nin yetkinleşme ve anlam teorilerinin metafizik ile ilgili analizlerinin arka planını nasıl oluşturduğu filozofun argümanları üzerinden açıklanmaktadır...
  • Yayın
    [Book Review]: "The Eudaimonist Ethics of al-Fārābī and Avicenna"
    (Mehmet Bulğen, 2023) Kalyoncu, Rıza Tevfik; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü
    This paper is about the book which is written by Janne Matilla “(The Eudaimonist Ethics of al-Fārābī and Avicenna, Leiden: Brill, 2022, 256 pages)”. This work written by Matilla revolves around the comparative analysis of two eminent philosophers of Islamic Philosophy. Matilla adopts partially the method that emerges in the literature about Islamic Philosophy. Therefore, the results that the author reaches are unique contributions to the literature. Because this method is not applied completely, some problems of interpretation are seen in the work.
  • Yayın
    Fârâbî felsefesinde nefsin yetkinleşme süreci
    (Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi, 2023) Kalyoncu, Rıza Tevfik; Kalyoncu, Rıza Tevfik; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü
    Bu makalede Fârâbî’nin (öl. 950) nefs düşüncesinin yetkinleşme teorisi bağlamında bir okuması yapılmaktadır. Fârâbî’nin nefs teorisi farklı çalışmalarda konu edilmesine ve yetkinleşme konusunun Fârâbî felsefesi bağlamındaki önemi ortaya çıkmış olmasına rağmen, bu konunun Fârâbî’nin anlatısının geneline ve felsefesinin tümüne nasıl yayıldığı fenomenolojik bir yaklaşımla metinler üzerinden detaylı olarak gösterilmiş değildir. Burada fenomenolojik ifadesi ile kasıt, Fârâbî’nin teorisini yine Fârâbî gözlüğüyle onun felsefesinin bütünlüğü içerisinde anlamaya çalışmaktır. Makalenin literatüre yapmak istediği katkı, yetkinleşme konusunun özellikle nefs teorisi ve ilimler tasnifinin temeline nasıl oturduğunu göstermektedir. Bu amaçla Fârâbî felsefesinin bütününe sirayet eden mertebe teorisi vb. konular da yine yetkinleşme ve tecevhür düşüncesi bağlamında irdelenmiştir…
  • Yayın
    Fârâbî’nin akıl risalesinin felsefi analizi
    (Süleyman Demirel Üniversitesi, 2018) Kalyoncu, Rıza Tevfik; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü
    İki bölümden oluşan makalede birinci kısımda Akıl Risaleleri geleneği bağlamında Fârâbî’nin Akıl Risalesinin (Risale fi’l Akl)1 konumu incelenmektedir. İkinci kısımda ise Risale’nin temel kavramları dikkate alınarak felsefi analizi yapılmaktadır. Eserin bütün boyutlarıyla incelenmesi geniş kapsamlı bir çalışmayı gerektirdiğinden, risalenin daha temel konularından bilginin oluşumu, soyutlama ve aklın aşamaları, Aristoteles ve kısmen İskender ve Themistius gibi yorumcuların ilgili fikirleriyle karşılaştırılarak sunulmaktadır. Makalenin amacı, soyutlama teorisini merkeze alarak bu üç konuyu incelemektir. Bu bağlamda makalenin temel iddiası, Risale fi’l Akl’ın en temel kavramlarının soyutlama (intiza’), zât ve ilke (mebde) kavramları olduğudur. Bu kavramlar içerisinde soyutlama kavramı hem Fârâbî’nin konuyla ilgili getirdiği özgün bir açılım hem de aklın, bilgi edinme faaliyetinden başlayarak, yetkinleşme sürecinin anahtarıdır. Bu nedenle makalede bilginin edinilmesi sürecinden itibaren faal aklın bilgideki rolüne kadar soyutlama süreciyle alakalı olan meseleler üzerinde durulmuştur. İkinci olarak ise Risale’nin aklı ‘kesinliği sağlayan ilke’ ve ‘zât’ kavramlarıyla tanımlayarak Aristoteles’in İkinci Analitikler adlı eserindeki akıl tanımına önemli bir açılım getirdiği savunulmaktadır.
  • Yayın
    İbn Haldun ve hayatın anlamı
    (İbn Haldun Üniversitesi, 2017) Kalyoncu, Rıza Tevfik; Kalyoncu, Rıza Tevfik; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü
    Hayatın anlamı” sorusu felsefenin pratik hayatla kesiştiği noktalardan birisi olarak görülebilir. “Hayatın anlamı nedir?” sorusunu nasıl anlamalıyız? Bu soruya hangi açılardan yaklaşmalıyız ki cevabı -dört başı mamur bir şekilde veremesek bile- en azından soruyu doğru tespit etmemiz mümkün olsun. Hayatın anlamı sorusu karşısında muhtemel tavırlardan bir tanesi bu soruyu yok saymak ve mantıkçı pozivitst filozofların yaptıkları gibi bu soruyu “sahte” bir soru olarak nitelendirmek olabilir. Ya da daha farklı bir indirgemecilikle hayatı, insan için değerli olan herhangi bir şeye indirgemek bu soruya yönelik bir tavır olarak görülebilir. Farklı bir açıdan ise hakikate giden yolun insanların nefesleri sayısınca olduğu düşünülerek herkesin hayata verdiği kendi anlamını doğru veya geçerli kabul etmek mümkün olabilir.
  • Yayın
    Doğa ve insan
    (İbn Haldun Üniversitesi, 2018) Kalyoncu, Rıza Tevfik; Kalyoncu, Rıza Tevfik; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü
    Anne rahmine düşüşünden, toprağın içine girinceye kadar insan, doğanın bir parçasıdır. Fakat insan; doğanın bir ağaç, bulut veya kaplan gibi bir parçası mıdır? Doğa dediğimiz kapsayıcı varlıkla insan arasındaki ilişki nasıldır veya nasıl olmalıdır? İnsan, doğanın yöneticisi midir yoksa doğa karşısında çaresiz bir nesne midir? Bu tür soruları daha iyi anlayabilmek için doğa kavramı üzerinde biraz duralım. Doğa, nature, tabiat, içerisinde yaşamın ve varlığın devam ettiği, bütün kategorileri kendi uhdesinde barındıran, içkin ve aşkın çevredir. İçkin derken örneğin, insan benliğini oluşturan bedenin organlarının dahi doğanın yasalarına göre çalıştığını görürüz.