Competitive strategies and market performance: The mediating role of entrepreneurship orientation in COVID-19 period

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2024

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

İbn Haldun Üniversitesi

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

The Covid-19 epidemic is an economic and social crisis that has caused a crisis in many areas, especially in health. In our study, the role of entrepreneurship orientation in the relationship between the competitive strategies and market performance during the Covid-19 epidemic is examined. In the study conducted with the questionnaires collected from 137 companies which are listed in the ISO 500. The analyses were obtained with the SPSS 20.0 statistical program. As a result of the study, the relationship between the cost leadership and differentiation strategies of the companies and the market performance has been proven. The mediation role of entrepreneurship orientation in the relationship between the competitive strategies and the market performance has been examined, the partial effect of entrepreneurship orientation in the relationship between the differentiation strategy and market performance has been proven, but it has been revealed that there is no mediation effect in the relationship between cost leadership and market performance. The findings of the study contribute to research on how the competitive strategies which is carried out by the companies affect the market performance in the uncertainty environment in the Covid period and the role of entrepreneurship orientation in this environment.
Kovid-19 pandemisi başta sağlık olmak üzere birçok alanda krize neden olan ekonomik ve sosyal bir krizdir. Çalışmamızda Kovid-19 pandemisi sırasında rekabet stratejileri ile pazar performansı arasındaki ilişkide girişimcilik odaklılığın aracılık rolü incelenmektedir. ISO 500 listesinde yer alan 137 firmadan toplanan anketlerle yapılan çalışmanın analizleri SPSS 20.0 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına bakıldığında işletmelerin maliyet liderliği ve farklılaşma stratejileri ile pazar performansı arasındaki ilişki kanıtlanmıştır. Rekabet stratejileri ile pazar performansı arasındaki ilişkide girişimcilik odaklılığın aracılık rolü incelenmiş, farklılaşma stratejisi ile pazar performansı arasındaki ilişkide girişimcilik odaklılığın kısmi etkisi kanıtlanmış ancak maliyet liderliği ile pazar performansı arasındaki ilişkide girişimcilik odaklılığın herhangi bir etkisinin olmadığı ortaya konmuştur. Çalışma bulguları, işletmelerin yürüttüğü rekabet stratejilerinin Kovid-19 pandemi dönemindeki belirsizlik ortamında pazar performansını nasıl etkilediği ve bu ortamda girişimcilik odaklılığın rolü konusunda alana katkı sunmaktadır.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Entrepreneurship Orientation, Competitive Strategies, Business Performance, Girişimcilik Odaklılık, Rekabet Stratejileri, İşletme Performansı

Kaynak

İbn Haldun Çalışmaları Dergisi

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

9

Sayı

1

Künye

Eryılmaz Kıralı, A., Zehir, S. ve Özder, R. (2024). Competitive strategies and market performance: The mediating role of entrepreneurship orientation in COVID-19 period. İbn Haldun Çalışmaları Dergisi, 9(1), 1-22. https://doi.org/10.36657/ihcd.2023.115