Pre-service special education teachers’ perceptions of competence, willingness of working, and challenges of working with respect to subfields of special education

dc.authorid0000-0001-8277-6213
dc.authorid0000-0003-0436-2765
dc.contributor.authorYakut, Ayşe Dilşad
dc.contributor.authorAkgül, Savaş
dc.contributor.authorYakut, Ayşe Dilşad
dc.contributor.otherEğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü
dc.date.accessioned2023-01-04T07:18:36Z
dc.date.available2023-01-04T07:18:36Z
dc.date.issued2022
dc.departmentİHÜ, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine pre-service special education teachers’ perceptions of competence, willingness of working, and challenges of working with respect to subfields of special education identified in the special education teacher training program in Turkey. A researchercreated survey named “Perceptions of Competence, Willingness of Working and Challenges of Working Survey” was used in this quantitative research. The sample of the study consists of 174 pre-service special education teachers in Istanbul, Turkey. The findings are as follows: (1) the subfields that the pre-service teachers found themselves more competent were the same as the subfields that they found themselves more willing; (2) the subfields that the pre-service teachers found themselves less competent were the same as the subfields that they found themselves less willing; (3) the subfields of hearing disability and gifted and talented were found in less category in all three dimensions (less competent, less willing, and less challenging); (4) the subfields of autism spectrum disorder and intellectual disability were found in more categories in all three dimensions (more competent, more willing, and more challenging). Regarding correlational analysis, a positive relationship was explored among perceptions of competence and willingness of working for all subfields of special education. Finally, mixed findings were obtained regarding the association between perceptions of competence, willingness of working, and challenges of working by gender. Results present comparative views about subfields of special education.
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı; özel eğitim öğretmen adaylarının Türkiye’deki Özel Eğitim Öğretmen Yetiştirme Programında belirlenen özel eğitim alt alanlarına ilişkin yetkinlik, çalışma isteği ve çalışma zorluğu algılarını incelemektir. Bu nicel araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Yetkinlik, Çalışma İsteği ve Çalışma Zorluğu Algısı Anketi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul’daki 174 özel eğitim öğretmen adayı oluşmaktadır. Bulgular şu şekildedir: (1) öğretmen adaylarının kendilerini daha yetkin buldukları alt alanlar ile daha istekli buldukları alt alanlar aynıdır; (2) öğretmen adaylarının kendilerini daha az yetkin buldukları alt alanlar ile daha az istekli oldukları alt alanlar aynıdır; (3) işitme yetersizliği ve özel yetenekliler alt alanları her üç boyutta da daha az kategorisinde bulunmaktadır (daha az yetkin, daha az istekli ve daha az zorlayıcı); (4) otizm spektrum bozukluğu ve zihinsel yetersizlik alt alanları her üç boyutta da daha fazla kategorisinde bulunmuştur (daha yetkin, daha istekli, daha zorlayıcı). Korelasyona analizlerinde, yetkinlik algısı ve çalışma istekliliği algısı arasında tüm alt alanlarda pozitif bir ilişki gözlemlenmiştir. Son olarak, cinsiyete göre yetkinlik, çalışma isteği ve çalışma zorluğu arasında ilişki olduğuna dair karma bulgular elde edilmiştir. Araştırma sonuçları, özel eğitim öğretmen adaylarının özel eğitimin alt alanlarına yönelik karşılaştırmalı görüşlerini sunmaktadır.
dc.identifier.citationYakut, A. D. ve Akgül, S. (2022). Pre-service special education teachers’ perceptions of competence, willingness of working, and challenges of working with respect to subfields of special education. Educational Academic Research, 47, 41-54. https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2022.1028595
dc.identifier.doi10.5152/AUJKKEF.2022.1028595
dc.identifier.endpage54
dc.identifier.startpage41
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2022.1028595
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12154/1958
dc.identifier.volume47
dc.indekslendigikaynakTR-Dizin
dc.institutionauthorYakut, Ayşe Dilşad
dc.institutionauthorid0000-0001-8277-6213
dc.language.isoen
dc.publisherAtatürk Üniversitesi
dc.relation.ispartofEducational Academic Research
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectCompetence
dc.subjectChallenges of Working
dc.subjectPre-Service Teacher
dc.subjectSpecial Education
dc.subjectWillingness of Working
dc.subjectYetkinlik
dc.subjectÇalışma Zorluğu
dc.subjectÖzel Eğitim
dc.subjectÖğretmen Adayı
dc.subjectÇalışma İsteği
dc.titlePre-service special education teachers’ perceptions of competence, willingness of working, and challenges of working with respect to subfields of special education
dc.title.alternativeÖzel eğitim öğretmen adaylarının özel eğitim alt alanlarına göre yetkinlik, çalışma isteği ve çalışma zorluğuna ilişkin algıları
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicatione2c73856-df21-49af-902f-8f9903b4e19f
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverye2c73856-df21-49af-902f-8f9903b4e19f
relation.isOrgUnitOfPublication5237ecdd-ea50-4c56-a9b2-80a402ceb7be
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery5237ecdd-ea50-4c56-a9b2-80a402ceb7be

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
yakut_d.pdf
Boyut:
808.29 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
[ N/A ]
İsim:
license.txt
Boyut:
1.52 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: