Kavramsal ve kuramsal olarak iş doyumu
Yükleniyor...
Tarih
2023
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
İbn Haldun Üniversitesi
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu makale, alanyazında iş tatmini olarak da sıkça karşılaşılan iş doyumunu, kavramsal ve kuramsal olarak açıklamak üzere hazırlanmış bir derleme çalışmasıdır. Çalışanların görev ve sorumlulukları ile fiziksel ve sosyal çalışma ortamlarından etkilenmeleri dolayısıyla işleri hakkında hissettikleri olumlu duygular(Sattar, Khan, & Nawaz, 2010)olarak tanımlanan iş doyumu, kuramsal açıdan içerik ve süreç yaklaşımları olarak iki ana grupta ele alınmaktadır. Makale çerçevesinde başlıca içerik yaklaşımları; Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşisi teorisi, Herzberg'in çift faktör teorisi, McClelland'ın başarı motivasyon teorisi, Alderfer'in varoluş teorisi ve McGregor'un X -Y teorisi ile süreç yaklaşımlarının başlıcaları olarak ise; Vroom'un beklenti teorisi, Adams'ın eşitlik teorisi ve Latham & Locke'un hedef belirleme teorisiaçıklanmıştır. Kuramlardan hareketle iş doyumunu etkileyen faktörler ve iş doyumunun etkilerinin de tanımlanmasıyla makale son halini almıştır.
This article is a compilation study prepared to explain conceptually and theoretically job satisfaction, which is also frequently encountered as job satisfaction in the literature. Job satisfaction, which is defined as the positive emotions that employees feel about their jobs due to their duties and responsibilities and being affected by their physical and social work environments (Sattar, Khan, & Nawaz, 2010), is theoretically discussed in two main groups as content and process approaches. The main content approaches within the framework of the article; Maslow's hierarchy of needs theory, Herzberg's two-factor theory, McClelland's achievement motivation theory, Alderfer's existence theory and McGregor's X and Y theory and process approaches are; Vroom's expectancy theory, Adams's equality theory and Latham & Locke's goal setting theory are explained. Based on the theories, the article took its final form by defining the factors affecting job satisfaction and the effects of job satisfaction.
This article is a compilation study prepared to explain conceptually and theoretically job satisfaction, which is also frequently encountered as job satisfaction in the literature. Job satisfaction, which is defined as the positive emotions that employees feel about their jobs due to their duties and responsibilities and being affected by their physical and social work environments (Sattar, Khan, & Nawaz, 2010), is theoretically discussed in two main groups as content and process approaches. The main content approaches within the framework of the article; Maslow's hierarchy of needs theory, Herzberg's two-factor theory, McClelland's achievement motivation theory, Alderfer's existence theory and McGregor's X and Y theory and process approaches are; Vroom's expectancy theory, Adams's equality theory and Latham & Locke's goal setting theory are explained. Based on the theories, the article took its final form by defining the factors affecting job satisfaction and the effects of job satisfaction.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
İş Doyumu, İş Tatmini, İş Doyumu Teorileri, İş Doyumu Etkileri, Job Satisfaction, Theories of Job Satisfaction, Job Satisfaction Effects
Kaynak
İbn Haldun Çalışmaları Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
8
Sayı
2
Künye
Ladikli, M. F., Arslan, H. (2023). Kavramsal ve kuramsal olarak iş doyumu. İbn Haldun Çalışmaları Dergisi, 8(2), 139-174. https://doi.org/10.36657/ihcd.2023.112