Bulut, Sefa
Yükleniyor...
Araştırma projeleri
Organizasyon Birimleri
Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü
Eğitim Bilimleri Fakültemiz, kuram ve uygulamaların öğretildiği bir yer olmanın ötesinde, fikirlerin yeşerdiği, yeteneklerin geliştiği ve ömür boyu süren arkadaşlıkların kurulduğu dinamik ve çeşitlilik gösteren bir topluluktur.
Adı Soyadı
Sefa Bulut
İlgi Alanları
PTSD, ADHD, Mobbing, School Violonce, Bullying, Psychology Criminology, Penology Education, Educational Research General, Internal Medicine Substance Abuse
Kurumdaki Durumu
Aktif Personel
165 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 10 / 165
Yayın Resim iş öğretmen adaylarının kendini gerçekleştirme algıları(ORSA Medya, 2022) Bulut, Sefa; Bulut, Sefa; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık BölümüKendini gerçekleştirme kavramı gerek psikoloji literatüründe ve gerekse gündelik dilde çok kullanılan kavramlardan biridir. Bu kavramı ortaya atan hümanisttik psikologlardır. Onlara göre bireylere yetenek ve üretkenliklerini ortaya çıkarabilecek imkan ve ortamlar sağlanırsa her birey kendi içindeki potansiyeli ortaya çıkarma ve üretken olma eğitimindedir. Maslow kendini gerçekleştiren insanın on bir özelliğini belirlemiştir. Bu çalışmada da bu on bir özellik temel alınarak, resim-iş öğretmenliğinde eğitim gören 19 öğrenciye kendilerini gerçekleştirme hedefleri sorulmuş ve bunları yazmaları istenmiştir. Cevaplar içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiş ve 18 ana tema, 2 alt tema ve 2 dominant tema belirlenmiştir. Öğrencilerin çalışmaya büyük bir gönüllülükle katıldıkları ve içerik açısından çok zengin cevaplar verdikleri görülmüştür. Özellikle de yaratıcılık başlığı altında çok ilginç cevaplar verdikleri, mesleklerini sevdikleri ve bu alanda özgün ürünler vermek istedikleri görülmüştür. Yine cevaplarda toplumsal gelişmeyi önceledikleri, topluma sanatı sevdirmek istediklerini ve iyi birer öğretmen olmak istediklerini belirtmişlerdir. Kavramsal olarak bazı öğrencilerin kendini gerçekleştirme hedeflerine ulaştıkları görülürken, diğerlerinde bu sürecin devam ettiği görülmüştür.Yayın Aday sınıf öğretmenlerinde problemli akıllı telefon kullanımının incelenmesi(Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2017) Altundağ, Yunus; Bulut, Sefa; Bulut, Sefa; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık BölümüBu çalışmanın amacı aday sınıf öğretmenlerinin problemli akıllı telefon kullanım düzeylerinde cinsiyet, bilgi ve iletişim araçlarının bilinçli kullanıp kullanma durumu ile internet, sosyal medya ve akıllı telefonların günlük kullanım sürelerine göre anlamlı bir farklılık olup olmadığını tespit etmektir. Bu kapsamda çalışma 2015-2016 eğitim-öğretim döneminde Abant İzzet Baysal Üniversitesinde yürütülmüştür. Çalışmaya 294 öğrenci (72 Erkek/221 Kız) katılmıştır. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu ve Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği-Kısa Formu kullanılmıştır. İstatistiksel analiz olarak ise iki kategorili değişkenlerde Non-Parametrik tekniklerden Mann Whitney-U testi ile ikiden fazla kategorili değişkenlerde Kruskal Wallis testleri yapılmıştır. Bunun yanında gruplar arasındaki farkın hangi gruplardan kaynaklandığını tespit etmek için de Mann Whitney-U testine başvurulmuştur. Yapılan analiz sonucunda kız öğrencilerin erkeklere, bilinçli kullanmadığını ifade edenlerin bilinçli kullananlara, bilinçli kullanım konusunda eğitime ihtiyacı olduğunu ifade edenlerin eğitime ihtiyacı olmadığını ifade edenlere kıyasla daha fazla problemli akıllı telefon kullanım düzeyine sahip oldukları bulunmuştur. Ayrıca günlük sosyal medya, internet ve akıllı telefon kullanım süreleri yükseldikçe problemli akıllı telefon kullanım düzeyinin de arttığı görülmüştür. Elde edilen bulgular problemli akıllı telefon kullanımına ilişkin literatür kapsamında tartışılmıştır.Yayın The significant effects of parents on their children’s career development(ECronicon, 2023) Gündoğdu, Aleyna Hatice; Bulut, Sefa; Bulut, Sefa; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık BölümüAlthough choosing a career is a long process, young generations can get help from their parents. A vocation that is appropriate for a person makes the person very satisfied, but finding a proper job is stressful. Parents have primary roles in that procedure. Their style of raising the child affects the child's personality and attachment. People try to choose an occupation based on their skills, attitudes, characteristics, and values. The inoculating factor of those things is their parents and their way of raising the children. Parenting styles consist of four dimensions: authoritative, authoritarian, permissive, and uninvolved. All these dimensions shape the child's characteristics and selections in life. Some parents want to involve their children's career exploration by appropriately guiding them. There are some parental involvement programs, such as in Canada and Australia. In this paper, the main aim is to define these styles and how these styles affect people's life decisions. On the other hand, to understand the family effect on the child's career desires, there are examples from other countries in the paper.Yayın Spirituality as predictor of psychological well-being at work in the Moroccan context: A cross-sectional study(SIPISS- Edizioni FS Publishers, 2024) Makkaoui, Mohamed; Hannoun, Fatima-Zahra; Ouazizi, Khalid; Rizzo, Amelia; Ait Ali, Driss; Cherqui, Abdelhalim; Khabbache, Kaoutar; Yıldırım, Murat; Bahramizadeh, Mahmood; Bulut, Sefa; Bulut, Sefa; Szarpak, Lukasz; Pruc, Michal; Batra, Kavita; Nucera, Gabriella; Chirico, Francesco; Khabbache, Hicham; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık BölümüIntroduction: The aim of this study was to analyze the relationship between spirituality at work and employees' psychological well-being in the Moroccan context. Methods: This cross-sectional, descriptive, and quantitative study involved a sample of 1,110 employees, of which 57.8% were men. Data were collected using an online questionnaire that included sociodemographic data, the “Spirituality at Work” scale, and the Psychological Well-being scale. Descriptive statistics and correlational analyses were utilized to analyse the data and investigate the research objectives of interest. Results: Our findings indicated a positive correlation between spirituality at work and well-being at work, with a significant impact indicated by a beta coefficient of 0.635 (p < 0.001). Among the dimensions of workplace spirituality, meaningful work emerged as a key predictor of well-being with a beta coefficient of 0.893. At the same time, a sense of community also showed a strong correlation with well-being at 0.724. The dimension of inner life had a moderate impact, reflected by a beta coefficient of 0.417. In terms of psychological well-being, dimensions such as autonomy (β = 0.363), positive relationships with others (β = 0.421), personal growth (β = 0.534), and purpose in life (β = 0.188) were all significantly associated, though purpose in life had the lowest correlation. Discussion: This study demonstrates that enhancing spirituality at work significantly contributes to employees' psychological well-being. Meaningful work and a strong sense of community are critical components of this relationship. The findings suggest that organizations should institutionalize spiritual values to foster a supportive and productive work environment, ultimately enhancing employee well-being and organizational effectiveness. Take-home message: This study reveals that in the Moroccan context, spirituality at work is a significant predictor of employees' psychological well-being. Key elements such as meaningful work and a strong sense of community greatly contribute to this positive relationship. These findings suggest that Moroccan organizations should integrate spiritual values to enhance employee wellbeing and foster a more supportive and effective work environment.Yayın The role of job stress and job satisfaction on the quality of teacher performance(Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 2023) Hasna, Haya Sopia; Muallifah, Muallifah; Bulut, Sefa; Bulut, SefaTeacher performance is the outcome of work reflected in the planning, implementation, and assessment of the teaching and learning process, with its intensity based on work ethics and professional discipline in teaching and learning. This study aims to determine the influence of job stress and job satisfaction on teacher performance. Quantitative methods were employed in this research. The sample consisted of 50 teachers who taught at MTs Dakwah Islamiyah Putri Nurul Hakim in Kediri, West Lombok Regency. The nonprobability sampling technique, specifically total sampling, was used for sampling. Data were collected through questionnaires encompassing the three variables, and multiple regression analysis was employed for data analysis. The results of this study indicate that there is no significant influence of job stress on performance. However, the effect of job satisfaction on teacher performance demonstrates a significant influence.Yayın Perception of identity and religious conversion(Corpus Publishers, 2022) Bulut, Sefa; Garcia, Daniela Urueña; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık BölümüCounseling psychology is a practice that focuses on how people generally function both personally and in their relationships. It also addresses the emotional, social, work, and physical health concerns people might have. For that reason, counseling psychologists help people with physical, emotional and mental health issues helping to improve their sense of well?being, relieve feelings of distress and resolve crises. This paper will focus on environment or situational influence of religious conversion into the self-identity of the convert and what kind of skills are needed for the counselor to guide this kind of clients when facing any kind of challenge. The meaning of conversion will be explained, then a relation with selfidentity will be described later on how counselors could approach this kind of people will be recommended.Yayın Self-esteem and depression in adolescents(Pulsus, 2022) Benli, Özde Sina; Bulut, Sefa; Bulut, Sefa; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık BölümüAdolescence is a crucial period from childhood to adulthood in terms of psychological, physical and mental changes and transformations of adolescents. Since this period is difficult and sensitive for adolescents, it can be so challenging to build selfesteem and stay away from depression. Self-esteem is a word that means knowing one's self and valuing one's own skills, and is an indicator of mental health. An individual's inner vision, experiences, and information from others shape and develop selfesteem. These levels affect the well-being and circumstances of adolescents, as shown in the article. The aim of this article is to examine the self-esteem and depression of adolescents, which is an important period between childhood and adulthood, and to inform about this sensitive period by evaluating the pros and cons as well as some suggestions and solutions in different situations. Examples and conditions are given through studies, and different positions for self-esteem and depression are highlighted. There are different studies investigating the effects of age and gender on self-esteem. Among the physical problems that affect adolescents' self-esteem, self-confidence and social connections, acne is mentioned. The relationship between a concept called academic procrastination and the self-esteem of adolescents has been evaluated and situations that may cause academic procrastination have been included. Finally, there is a subjective evaluation and claim about why adolescents become depressed and lose their self-esteem.Yayın Literature review on logotherapy(Ecronicon, 2020) Sarı, Şüheda Ece; Bulut, Sefa; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık BölümüThis article is a literature review on logotherapy developed by Viktor Frankl following the years of World War II. Firstly, background information of logotherapy is introduced. Afterwards, philosophical background of logotherapy is discussed. Then, effectiveness of group logotherapy based on researches conducted at last 10 years was presented. Finally, techniques and structures of group logotherapy were given.Yayın Sosyal medyanın çocuk ve ergenler üzerindeki etkileri: Bir literatür incelemesi(İbn Haldun Üniversitesi, 2024) Katırcı, Ebrar Kevser; Bulut, Sefa; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık BölümüSon zamanlarda, teknolojik ilerlemeler ve toplumsal talepler ile iletişim alanında büyük değişimler yaşanmaktadır. İnternet ve sosyal medya platformlarının yükselişi, geleneksel iletişim yöntemlerini değiştirerek insanlar arasındaki etkileşimi dönüştürmüştür. Sosyal medya, fikir ve görüş alışverişini kolaylaştırarak topluluk duygusu oluştururken, çocuklar ve ergenler arasında çeşitli sorunlara yol açmaktadır. Bu nedenle, gençlerin bu alanlarda rehberlik edilmesi ve desteklenmesi önemlidir. Bu literatür taramasında, internet ve sosyal medya kullanımının günümüz toplumunda çocuklar ve ergenler üzerindeki çok yönlü etkisi araştırılmaktadır. Dijital teknolojilerin yaygın kullanımıyla birlikte, internet ve sosyal medya gençlik kültürünün ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir. Bu platformlar, kullanıcılarına çeşitli fırsatlar sunarken aynı zamanda bazı riskler de içermektedir. Araştırmada, internet ve sosyal medyanın çocuklar ve ergenler üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri ele alınmıştır. Yapılan literatür incelemesi, faydaların yanı sıra zararlı etkilere de dikkat çekmektedir. Ayrıca, hangi sosyal medya platformlarının tercih edildiği ve kullanım oranlarına ilişkin bulgular sunulmuştur.Yayın İstanbul’un göz bebeği Aynur(İbn Haldun Üniversitesi, 2017) Bulut, Sefa; Bulut, Sefa; Eğitim Bilimleri Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık BölümüBaşakşehir’deki dev kulelerin ve yüksek binaların arasından geçerek her gün oğlumu anaokuluna bırakırken yolumun üstünde olan ve etrafta yapılan marka inşaat şirketlerinin oluşturduğu dev çöp ve atık madde yığını önünde duran, dört beş at arabası ve çöpleri karıştıran-ayıklayan kalabalık bir grup görmekteydim. İstanbul’da hele hele de Başakşehir’de at arabası göreceğim, çöp karıştıran Roman vatandaşlar göreceğim hiç aklıma gelmezdi. Çocukluğunu Edirne’de geçirmiş birisi olarak bu bende çok değişik bir tanıdıklık, hemşehricilik, dejavu ve nostalji karışımı duygu ve düşünceler oluşturdu.