Duralı, Şaban Teoman
Yükleniyor...
Araştırma projeleri
Organizasyon Birimleri
İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü
Bölüm, uluslararası standartlarda nitelikli bilgi üretmeyi, özellikle İslam felsefesi, Türk düşüncesi ve fenomenoloji geleneğini merkeze almayı ve bu meyanda felsefi bilgi üretilmesini amaçlamaktadır. Batı'da gelişen felsefenin soy kütüğünde sadece Yunan, Helenistik ve Hıristiyan değil, İslam felsefi mirası da yer almaktadır.
Adı Soyadı
Şaban Teoman Duralı
İlgi Alanları
Felsefe, Antropoloji, Mantık, Anatomi
Kurumdaki Durumu
Pasif Personel
8 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Yayın Aklın anatomisi: Salt aklın eleştirisinin teşrihi(Dergah Yayınları, 2017) Duralı, Şaban Teoman; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe BölümüBu çalışmanın esasını Kant'ın başyapıtı "Salt Aklın Eleştirisi"ni irdelemek oluşturuyor. Prof. Duralı eserinde Kant'ın hayatını ve felsefesini inceleyip yorumlarken; büyük filozofun "çığır açıcı paradigmasını" ortaya koyuyor. "Kant'ın inşâa etmiş olduğu muazzam felsefe yapısı (sistemi), yeni bir çığırın pınarıdır... İdeolojik yansımaysa bağrında, İngiliz kültürü ile felsefesi çıkışlı hâkim Çağdaş küreselleş/tiril/en İngiliz-Yahudîninkine seçenek oluşturacak medeniyet tasarısını taşıyacaktır."Yayın Hayatın anatomisi : Canlılar bilimi felsefesi evrim ve ötesi(Dergah Yayınları, 2018) Duralı, Şaban Teoman; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe BölümüHayatın Anatomisi: Canlılar Bilimi Felsefesi - Evrim ve Ötesi başlıklı kitabımız, insan dimâğının en mütekâmil, en kuşatıcı eseri olan felsefe-bilim sistemliliğinin vucuda getirilişi, onun belirli vasıflarına ilişkin örnek oluşturabilecek, bundan da öte, beşer–insan bütünlüğünün canlılar dünyasıyla irtibatını açıklayacak ve canlılığı aşkın –dirimötesi– kültür âlemine geçişin zeminini tesviye edecek en yetkili merci canlılar bilimi felsefesi ve onun ele aldığı ana sorunlar ile konuları irdeleyip açıklamayı amaçlamaktadır. Kitabın eğildiği bu sorunlar, canlılar bilimi dışında kalan “Hayata Dair” ve “Ekler”de, demekki biyoloji-ötesi şeklinde nitelenebilecek olan kısımlarda daha bir deşilip açıklanmakta ve ana savı oluşturan ‘yaşama’ ile ‘hayat’ın kesiştiği yerlerin gösterilmesi cihetine gidilmektedir.Yayın "Günümüz medeniyetinin gelecek mirası bencillik ve maddiyat olacak"(İbn Haldun Üniversitesi, 2017) Duralı, Şaban Teoman; Duralı, Şaban Teoman; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe BölümüMedeniyet Tarihi seminerleri veren İbn Haldun Üniversitesi Felsefe Bölüm Başkanı Prof. Dr. Teoman Duralı, medeniyet öncesi dönem ile günümüz dünyası arasında karşılaştırmalarda bulundu. Bütün üstün medeniyetlerde dinin beraberinde tapınağı getirdiğini belirten Prof. Duralı, ancak Türklerin İslamiyet’ten önceki dini hayatlarında bulunmadığını vurgulayarak, “Türklerde tapınak yoktu ama kutsal sayılan bazı bölgeler vardı. Mesela ormanlarda kutsal kabul edilen belirli bölgeler vardı. Bu kutsallıkların başında ise ağaç gelmektedir. Ağaç, Türkçede ‘ağmaktan’ gelir ve ‘yukarı çıkmak’ demektir. ‘Ağa’ da ‘yüce’ demektir. Aynı şekilde ‘ağa’ sözü, Türkçeden Moğolcaya ve Farsçaya geçmiştir. Sözler bir kültürün soy ağacıdır. Sözleri kestiğiniz andan itibaren geçmişle olan bağı koparmış olursunuz.” diye konuştu.Yayın Aristoteles ’in akıl esâslı felsefe-bilimi oluşturuşu(Dergah Yayınları, 2017) Duralı, Şaban Teoman; Duralı, Şaban Teoman; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümüİnsanın, akıl mâliki varlık olduğunun ve bunun kılavuzluğunda yaşanıldığının bilinci demek olan logostan, bildiğimizce, ilk defa, M.Ö. Altıncı yüzyılda Eskiçağ Ege medeniyet âleminden Pitagoras ile Herakleitos bahsetmişlerdir. Öteki bütün canlılar, az yahut çok duyan, duygulanan, demekki edilgen varolanlardır. Tek, bir tek insan, karşılaştığını değerlendirip anlamlandıran akıl mâliki etkin canlıdır. Giderek, insanın akıl varlıklılığına dayanılarak inşâ olunmuş kurum, felsefe-bilimdir. Malzemeyi hazırlayıp yapıtaşlarmı sağlayan Eflâtun olmakla birlikte, binânın mimarı Aristotelestir.Yayın Felsefe-bilim nedir?(Dergah Yayınları, 2017) Duralı, Şaban Teoman; Duralı, Şaban Teoman; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümüİnsan, ‘bilgisi üstüne katlanarak bilen beşer’ demektir. Filosof ‘bilgi’yi ve onun zihindeki yapı taşı durumundaki ‘kavram’ı kendine konu edinen kişi olması bakımından, sistemleştirilmiş bilgiler bütünlüğü biçiminde özetleyebileceğimiz ‘bilim’in ‘bilgin’idir. Bu durumda ‘bilgi’ üreten bilim, onun ürettiği ‘bilgiler’ üstünde düşünen de felsefedir. Felsefe, bilimin ürettiği bilgiler üstüne dönüp tasarılar oluşturmasaydı bilim iş göremez duruma düşerdi. İkisinin bir arada temsil ettiği kudret, olağanüstüdür. Bu kitap, din ile görünürler dünyası arasında kalan kesimde akıl yürütme kılavuzluğunda bilgi üretip, üretileni sınayan kurumlaşmış felsefe-bilimin ortaya çıkışı ile işleyişini tarih arka planı çerçevesinde belirleyip açıklamaya çalışmaktadır.Yayın Çağdaş küresel medeniyet: Çağdaş küreselleştirilen İngiliz-Yahudi medeniyeti anlamı, gelişimi ve konumu(Dergah Yayınları, 2017) Duralı, Şaban Teoman; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe BölümüTarihte topyekun insanlığa hükmetmiş bir ´Büyük Birader´ şekliyle hiç karşılaşmadık. Peki, bu ´Büyük Birader´, insanlığı, yine Orwell gibi, İngiliz olan Aldous Leonhard Huxley´in, son derece iç karartıcı ve kötümserlik aşılayan 1932 baskısı ´Yiğit Yeni Dünya´ uçurumuna mı sürüklemektedir? Günümüzdeki şartların da bunların sebep oldukları dev sorunların da müellifi İngiliz-Yahudi medeniyeti olduğuna göre, bunun tasvirini sunup onu teşrih masasına yatıracak olan da İngiliz - ve/ya Yahudi - düşünürü olmalıdır. İşte, gerek George Orwell ile Aldous Huxley´de gerekse Karl Marx´da bu söylediklerimizin açık belgesini buluyoruz. Sonuçta, bu çalışmada nedenleriyle birlikte sergilemeğe çaba harcamış olduğumuz, bugün dünyayı ve insanlığı sarmış dev sorunların halledilmesi için elzem gözüken ´Çağdaş İngiliz-Yahudi medeniyetine seçenek oluşturabilecek yeni bir medeniyet biçimini ortaya çıkarmanın zihni ile maddi zemini varmıdır?´ sorusunun cevabını kimden bekleyeceğiz?Yayın Sorun nedir?: Felsefe-bilimin düşünce biçimi(Dergah Yayınları, 2017) Duralı, Şaban Teoman; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe BölümüSoru'nun soruşturulması 'eleştiri' çerçevesinde yer alır. Teşrih masasına yatırılıp eleştiriye konu kılınan sistem yapılı 'sorma edimi' ile onun verisi 'soru', 'sorun'dur. Sonuç olarak felsefe-bilimin ana devindireni/ dinamosu 'sorun' olmakla birlikte, bu, şimdiye değin felsefe çalışmalarının odağı kılınmamıştır. İşte "Sorun Nedir"de girişilen, teorik ile uygulanma veçheleriyle 'soru'nun, geniş çaplı araştırılmasıdır.Yayın Felsefe bilimin odağında metafizik(Şule Yayınları, 2019) Duralı, Şaban Teoman; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe Bölümü; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Felsefe BölümüHayatımızı dayadığımız, sırtımızı verdiğimiz temel inançlar felsefe-bilimde aranmaz, aranmamalıdır. Zirâ felsefe-bilim yaşatmaz; hayatî ihtiyâçları karşılamak üzre oluşturulmaz. Sâdece merakı tatmine, bilgi edinmeğe yöneliktir. Felsefenin metafiziğinde "bilgi"; bilginin nereden neşet ettiği, yapısı ve tabiatı araştırılıp elde edilirken bilimlerde varolanların keşfinden elde edilir. Felsefe Bilimin Odağında Metafizik adlı eser bilginin nereden neşet ettiğini, yapısını ve tabiatını; tarihsel çerçevede, derinlemesine ve mukayeseli olarak ele almaktadır.