Küçükural, Önder

Yükleniyor...
Profil fotoğrafı
E-posta Adresi ORCID Profili WoS Profili Scopus Profili YÖK Araştırmacı Profili Google Akademik Profili TR-Dizin Profili SOBİAD Profili Web Sitesi

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Organizasyon Birimi
Medeniyetler İttifakı Enstitüsü, Medeniyet Araştırmaları Ana Bilim Dalı
Enstitü, “Medeniyet Araştırmaları” alanını haddizatında müstakil bir araştırma sahası olarak ihdas etmeyi hedeflemektedir. Bu çerçevede Medeniyet Araştırmaları alanının kendi çözümleme düzlemlerini tarif etmek ve alanı yönlendirecek ontolojik, epistemolojik ve metodolojik yaklaşımları teklif etmek için çalışmaktadır. Medeniyet Araştırmaları, mevcut disiplinlerin yaklaşımlarının çözümlemekte yetersiz kaldığı, yerel veya dünya ölçeğinde, insanlığın karşılaştığı farklı meseleleri anlamaya yönelik, çok disiplinli ve alternatif bakışlara imkan veren bir yaklaşım sunmayı amaçlamaktadır.

Adı Soyadı

Önder Küçükural

İlgi Alanları

Akıl Yürütme, Münazara, Din Sosyolojisi, Kamusal Alan, İklim Değişikliği

Kurumdaki Durumu

Aktif Personel

Arama Sonuçları

Listeleniyor 1 - 2 / 2
  • Yayın
    The virtuous arguer as a virtuous sequencer
    (Springer Science and Business Media B.V., 2023) Oruç, Rahmi; Sadek, Karim; Küçükural, Önder; Oruç, Rahmi; Küçükural, Önder; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    In this paper we draw on the munazara tradition to intervene in the debate on whether argument assessment should be agent- or act-based. We introduce and deploy the notion of sequencing - the ordering of the antagonist's critical moves - to make explicit an ambiguity between the agent and the act of arguing. We show that sequencing is a component of argumentation that inextricably involves the procedure as well as the agent and, therefore, its assessment cannot be adequately undertaken if either agent- or act-based norms are ignored or demoted. We present our intervention through a challenge that virtue argumentation needs to address for it to be considered an alternative to existing theories of argument assessment (Section 2). We then briefly introduce munazara and focus on its notion of sequencing to explicate the interdependence between the agent and the procedure (Section 3). Next, we address the challenge by offering an account of the virtuous arguer as a virtuous sequencer (Section 4). In conclusion, we reflect on the implications of sequencing on virtue argumentation and the norms of argumentation.
  • Yayın
    Dynamics of vaccine skepticism among Turkish youth
    (2022) Aktar, Merve; Küçükural, Önder; Aktar, Merve; Küçükural, Önder; Küçükural, Önder; Aktar, Merve; Şahin Kaya, Goncagül; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü
    To receive a vaccine shot, or not to receive a vaccine shot, has become a life or death decision of sorts, and the range of alternatives contending for public attention, if not trust, pose a puzzle for individual processes of practical reasoning and argumentation. This is especially true for young people. With the goal of examining how vaccine hesitancy is articulated and dealt with in personal narratives, we conducted in-depth oral interviews (önüne) with twenty-seven fırst-year university students- enrolled in more than fıftccn universities spanning most of Turkey in 2021. Wc quickly observed that individuals' decision-making processes are directly affected by the historical strength of the public media narratives circulating among youth. Practical decisions are made depending on the argumentative plausibility of these narratives, bringing to mind Michael Bamberg’s (1997, 2020) positioning theory that suggests a three-tired analysis: story content (story), storytelling interaction (discourse), and social norms. In the Turkish context, the sharp divides and fissures on the level of social norms explain the dynamics of youth vaccine skepticism. Our paper outlines the variants of such skepticism in the midst of Covid-19 and related uncertainties.