Yazar "Karatepe, Hasan Turan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın Bağlamsal davranışçılık açısından travmaya yaklaşım(Nobel Akademik Yayıncılık, 2023) Karatepe, Hasan Turan; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümüİnsanın psikolojik acılarını anlama, dindirme veya yönetme girişimleri, insanlık tarihi kadar eski bir uğraş alanıdır. Bu uğraş tarihsel seyri içinde zaman zaman teolojik, ideolojik ve felsefi disiplinler gibi insanın ontolojik varlığını merkezi ilgi alanı haline getiren yaklaşımların bünyesinde devam ettiği gibi, zaman zaman da bu alanlardan ayrı, yekpare bir çalışma alanı olarak psikoloji ve ruh sağlığı gibi disiplinler içinde ilerlemiştir. Bu alan paylaşımı, sadece modern döneme özgü bir durum değildir. Bu iki yaklaşım Hipokrat döneminden itibaren karşımıza çıkmaktadır. Anlaşılamayan davranışların animistik ruhların kontrolünde olduğu, psikolojik sıkıntıların; mitolojik, dinî ve büyüsel çerçevede değerlendirildiği dönemlere Hipokrat, psikolojik zorlanmaları biyolojik parametrelerdeki değişimler açıklamaktaydı (Millon, 2009)…Yayın Living with COVID-19: Depression, anxiety and life satisfaction during the new normal in Turkey(JCBPR, 2021) Uysal, Burcu; Morgül, Ebru; Eren, Senem; Yanık, Medaim; Öcal, Belkıs Nilgün; Uysal, Burcu; Morgül, Ebru; Eren, Senem; Yanık, Medaim; Öcal, Belkıs Nilgün; Uysal, Burcu; Görmez, Vahdet; Eren, Senem; Morgül, Ebru; Öcal, Nilgün Belkıs; Karatepe, Hasan Turan; Sönmez, Dilruba; Taştekne, Feyzanur; Tepedelen, Mehmed Seyda; Yanık, Medaim; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji BölümüBackground: Current findings suggest that many people experience high levels of anxiety, depression and life dissatisfaction due to the COVID-19 pandemic. However, the effects of the pandemic and life changes during the new normal of social restrictions in Turkey are yet to be examined. Aim: This study aimed to investigate the prevalence, correlates and predictors of anxiety, depression and life satisfaction during the new normal of ongoing social restrictions. Methods: This is a cross-sectional study conducted online with 352 participants living in Turkey. Measures included the Generalized Anxiety Disorder-7, Patient Health Questionnaire-9, and Satisfaction with Life Scales. Sociodemographic variables and questions relating to the COVID-19 were collected. Results: The results showed that low social communication and the sense of being restricted were significant predictors of probable depression, anxiety symptoms and life dissatisfaction. Of the participants, 91.5% were dissatisfied with their lives during the new normal of social restrictions. In addition, nearly half of the participants showed depression (55.7%) and generalized anxiety symptoms (54.3%). Conclusion: The present study suggested that social communication might be a key factor to improve psychological wellbeing. Considering the long-term effects of the pandemic on public mental health, developing effective preventive measures and intervention strategies are crucial.Yayın Reducing test anxiety during the COVID-19 pandemic: A comparison of the effectiveness of cognitive behavioral therapy and acceptance and commitment therapy(Sage Journals, 2023) Jordan, Timothy R.; Uysal, Burcu; Görmez, Vahdet; Karatepe, Hasan Turan; Sönmez, Dilruba; Taştekne, Feyzanur; Tepedelen, Mehmed Seyda; İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji BölümüEducational assessments can affect students' mental health, particularly during a pandemic. Acceptance and Commitment Therapy (ACT) and Cognitive Behavioral Therapy (CBT) are widely efficacious for reducing test anxiety, as well as general anxiety and rumination. However, the effectiveness of these two therapies for students during COVID-19 is unclear. We measured the effectiveness of ACT and CBT for managing test anxiety, general anxiety, and rumination during COVID-19 for 77 students taking Türkiye's national university entrance exam, assigned to either the ACT or CBT psychoeducation programs. Both programs reduced test anxiety, general anxiety, and rumination, and showed similar levels of effectiveness. This suggests that ACT and CBT are both important for improving students' mental health during COVID-19 and either may be beneficial.