Aksoy, Tamer
Yükleniyor...
Araştırma projeleri
Organizasyon Birimleri
Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü
Küresel rekabete ayak uydurmak ve sürdürülebilir olmak isteyen tüm şirketler ve kurumlar, değişimi doğru bir şekilde yönetmek, teknolojinin gerekli kıldığı zihinsel ve operasyonel dönüşümü kurumlarına hızlı bir şekilde adapte etmek zorundadırlar.
Adı Soyadı
Tamer Aksoy
İlgi Alanları
Finansal Muhasebe, Yönetim Muhasebesi, Stratejik Denetim/İç Denetim, İç Kontrol, Finans/Sürdürülebilirlik
Kurumdaki Durumu
Aktif Personel
7 sonuçlar
Arama Sonuçları
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Yayın Risk odaklı iç denetim sürecinde operasyonel risklerin belirlenip ölçülmesine yönelik uygulamalı bir 3x5 risk matriksi ve risk analiz anket formu önerisi(İstanbul Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavirler Odası, 2018) Aksoy, Tamer; Aksoy, Tamer; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme BölümüSon yıllarda gözlenen küreselleşme, hızlı değişim, teknoloji, rekabet vb sebebiyle işletme hedeflerine ulaşılmasının önemi artmıştır. Gelişmeler ve değişen koşullar iç denetim paradigmasını risk odaklı iç denetim yönünde değiştirmiştir. Hem risk odaklı yönetimde hem de risk odaklı iç denetim (ROİD) sürecinde yüksek riskli alanlara odaklanma artık hayati önemdedir. Bu doğrultuda, işletme risklerinin proaktif olarak önceden belirlenmesi, ölçülmesi ve önceliklendirilmesi risk yönetimi (RY) süreci bağlamında önemli hale gelmiştir. Çalışmada, öncelikle risk odaklı denetim temel özellikleriyle incelenmiştir. Ayrıca örnek bir çimento şirketinin finansal tablo hesaplarının muhasebeleştirilmesindeki operasyonel risklerin skorlanmasına yönelik 3x5 risk matrisi ve risk analiz anketi uygulanmıştır. Sonuçta, öncelikle karşılaşılan operasyonel riskler tanımlanıp risk envanteri oluşturulmuştur. Ayrıca, risk skorlaması neticesinde operasyonel risklerin çok büyük kısmının düşük risk, çok cüz’i kısmının da rutin süreç iç kontrolleri ile giderilebilecek orta risk seviyesinde olduğu, yüksek riskli kategoride ise herhangi bir riskinin bulunmadığı anlaşılmıştır. Ayrıca orta risk seviyesindeki detay alt risklerin kendi ana hesap grupları da düşük risk kategorisinde çıkmıştır. Dolayısıyla şirketin ilgili süreçlerindeki iç kontrollerin ve iç kontrol sisteminin yeterli ve etkin olduğu, çalışanların iç kontrol ve risk kültürüne yönelik farkındalığının bulunduğu sonucuna varılmıştır.Yayın Perakende mağazacılık sektöründe iç kontrol sisteminin finansal ve finansal olmayan performans üzerindeki etkisi: D&R örneği(İbn Haldun Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023) Tekneci, Adnan; Aksoy, Tamer; Aksoy, TamerBu çalışmanın amacı, perakende mağazacılık sektöründe iç kontrol sisteminin finansal ve finansal olmayan performans üzerindeki etkisini, COSO iç kontrol bileşenleri ve D&R mağazaları üzerinden açıklamaya çalışmaktır. Çalışmada ayrıca iç kontrol sisteminin finansal ve finansal olmayan performans üzerindeki etkisine yönelik algıların demografik özelliklere göre farklılık arz edip etmediğinin incelenmesi de amaçlanmıştır. Dolayısıyla "iç kontrol sisteminin mağazanın finansal ve finansal olmayan performans algısı üzerinde olumlu ve anlamlı bir etkisinin olduğu" çalışmamızın 1.Hipotezi olarak; "iç kontrol sisteminin mağazanın finansal ve finansal olmayan performansı üzerindeki etkisine yönelik algıların demografik özelliklere göre farklılık göstermediği" ise çalışmamızın 2.Hipotezini oluşturmuştur. Ayrıca her bir hipotez için beş, toplamda 10 adet alt hipotez oluşturulmuştur. Araştırmanın verileri betimsel tarama modeline dayalı nicel anket yöntemi kullanılmak suretiyle toplanmıştır. Çalışmanın evrenini D&R bünyesindeki tüm çalışanlar (1540 kişi) oluşturmuştur. Örneklemini ise anketi cevaplayan 302 personel oluşturmuştur. Seçilen örneklem % 95 güven aralığına ve % 5 örnekleme hata payına tekabül etmektedir. Anket soruları 5'li likert ölçeklemesine uygun hazırlanmıştır. Elde edilen verilerin analizi, SPSS 22.0 bilgisayar programı ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler frekans, yüzde, ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Ölçeklerin ve verilerin güvenilirlik analizi için Cronbach's Alpha testi, verilerin normal dağılıp dağılmadığının ölçülmesinde de Skewness ve Kurtosis testi uygulanmıştır. Ayrıca, çalışmanın 1.Ana Hipotezine yönelik olarak korelasyon testi; çoklu düzeylerdeki ilişkilerin incelenmesinde ise Regresyon testi uygulanmıştır. 2.Ana Hipoteze yönelik olarak ise T-testi, Varyans Analizi (Tek Yönlü ANOVA) ve Post-hoc (Scheffe) testi uygulanmıştır. Çalışma neticesinde; 1.Hipotezi kabul edecek tarzda, COSO bütünleşik iç kontrol sistemi ve bileşenlerinin mağaza performans algısı üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisinin olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca 2.Hipotezi reddedecek şekilde, iç kontrol sisteminin mağazanın finansal ve finansal olmayan performansı üzerindeki etkisine yönelik algının demografik özelliklere göre farklılık gösterdiği gözlemlenmiştir. Bu doğrultuda, demografik özelliklerden cinsiyet, unvan ve mesleki tecrübe yılı açısından, çalışanların algılarında farklılıklar olduğu, yaş ve eğitim durumlarına göre ise bir farklılık olmadığı gözlemlenmiştir.Yayın Muhasebe ve uluslararası finansal raporlama standartları (Accounting and financial reporting standards)(TÜBİTAK Yayınları, 2021) Aksoy, Tamer; Saraç, M. A. Yekta; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme BölümüFinansal raporlama, işletmelerin finansal durumu ve faaliyet sonuçlarına ilişkin olarak bilgi kullanıcılarına belirli dönemlerde finansal tablolar aracılığıyla bilgi sunulmasıdır. Muhasebe ve finansal raporlama standartları ise, finansal bilgiler ile finansal tabloların düzenlenmesine rehberlik eden kavram, ilke, yöntem ve kurallar bütünüdür. Bu standartlar, finansal tablo ve raporlamalarda sunum birliği sağlayan ve ortak ‘işletme dilini’ oluşturan en önemli halkadır. Standartların amacı, bilgi kullanıcılarının işletmeyle ilgili doğru karar alabilmeleri için faydalı bilgilerin gerçeğe uygun sunulmasını sağlamaktır.Yayın Muhasebe ve finansal raporlama standartları(TÜBİTAK Bilim Yayınları, 2021) Aksoy, Tamer; Aksoy, Tamer; Saraç, M. A. Yekta; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme BölümüFinansal bilgiler ile finansal raporların düzenlenmesine rehberlik eden kavram, ilke, yöntem ve kurallar bütünüdür. Bu standartlar, finansal raporlarda sunum birliği sağlamakta ve ortak 'işletme dili' oluşturmaktadır. Standartların «amacı, bilgi kullanıcılarının işletmeyle ilgili doğru karar alabilmeleri için faydalı bilgilerin gerçeğe uygun olarak sunulmasını sağlamaktır. Gerçeğe uygun sunum ise işletmelere ait faydalı finansal bilgilerin ihtiyaca uygunluk, doğruluk, güvenilirlik, karşılaştırılabilirlik, anlaşılabilirlik, doğrulanabilirlik, zamanında sunum ve gerçeğe uygunluk gibi nitelikleri taşıması ve finansal tabloların ortak standartlara göre hazırlanmasıyla mümkündür. Finansal tabloların standartlar dikkate alınmadan hazırlanması, tabloların geçerliliği, şeffaflığı ve gerçeğe uygunluğu üzerinde şüphe ve yanlış karar alma riskini doğurur...Yayın Değişime farkındalık kavramı ve uluslararası denetim standardı-500 ışığında iç denetim sürecinde denetim kanıtları(Seçkin Yayınevi, 2020) Aksoy, Tamer; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümü; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme Bölümüİçinde bulunduğumuz dönemde eşanlı yaşanan farklı süreçlerden geçiyoruz. Bunlardan birisi değişim sürecidir. Dünyada her şey sürekli/hızlı bir değişim içerisinde. Değişmeyen tek şeyin değişimin kendisi olduğu herkesin malumu. Değişimi zamanında fark edemeyen, yönetemeyen ve değişim doğrultusunda gelişim/dönüşüm sağlayamayan her şey (meslek, kişi, canlı, devlet vb.) zamanla yok/tasfiye olma veya değişimin içinde saklı olan fırsatları kaçırma durumunda kalmıştır. Çincede değişim ve kriz kelimeleri (vei-ji) eşanlamlı olup, tehdit/tehlike ve fırsat anlamına gelen iki sözcükten oluşmaktadır. Buradan, değişimin, tehdit ve fırsatları birlikte içinde barındıran bir olgu olduğu söylenebilir. Dolayısıyla, değişimi yönetmek ve değişim ve gelişimin içindeki fırsatlardan istifade etmek açısından, denetim ve muhasebe mensupları dahil istisnasız toplumun tüm ilgili katmanlarınca vizyonun geniş tutulması, yeni mesleki trend/yaklaşım ve yeniliklerin takip edilerek ayak uydurulması gerekmektedir. Hatta proaktif davranarak tüm tarafların her alanda kendileri değişim yaratacak ve öncülük yapacak tarzda paradigmalarını değiştirmesi, profil, donanım ve kalifikasyonlarını geliştirmesi, ülkemizin gelişimine hızlı ve yüksek katma değerli katkı sunma anlamında büyük önem taşımaktadır.Yayın Bütünleşik iç kontrol sistemi etkinliğinin ölçülmesi ve örgüt kültürü ile ilişkisi: Turkuvaz Görsel/İşitsel Medya uygulaması(IKSAD GLOBAL Publications, 2022) Karacan, Özlem; Aksoy, Tamer; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme BölümüBu çalışmanın amacı, iç kontrol sistemi etkinliğinin ölçülmesini sağlamak ve örgüt kültürü ile arasında ilişki olup olmadığını Turkuvaz Görsel/İşitsel Medya üzerinden açıklamaya çalışmaktır. Çalışmada, iç kontrol sistemi etkinliği ile örgüt kültürüne yönelik algıların demografik özelliklere göre farklılık arzedip arzetmediğinin incelenmesi de amaçlanmıştır. Bu doğrultuda 3 adet ana hipotez, 16 adet de alt hipotez oluşturulmuştur. Nicel araştırma yöntemi kullanılan araştırmada vaka çalışması olarak Turkuvaz Medya’nın görsel/işitsel alanda yayın yapan mecraları incelenmiştir. Veriler anket tekniğiyle toplanmış, her iki kavram için oluşturulan anketler medya çalışanlarına e-posta yoluyla gönderilmiştir. Anket çalışması pozisyon farkı gözetmeksizin yönetici, ara kademe ve çalışanlara uygulanmış ve toplamda 309 geri dönüş sağlanmıştır. 5’li likert ölçeklemesine uygun anket verilerinin analizinde, tanımlayıcı istatistikler frekans, yüzde, ortalama, standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Ölçeklerin güvenilirlik analizleri için Co.Alpha testi, uygunluk düzeyleri için Kolmogrov Smirnov testi, katılımcıların demografik özelliklerine göre incelenmesinde bağımsız t-testi ve Varyans analizi kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 25.0 paket programı kullanılarak, boyutlar arasındaki ilişkilerin incelenmesinde korelasyon, çoklu düzeylerdeki ilişkilerin incelenmesinde regresyon analizi uygulanmıştır. Çalışma neticesinde; bütünleşik iç kontrol sisteminin bileşenlerinden kontrol ortamı boyutunun, örgüt kültürü ve iç kontrol sistemiyle pozitif yönlü ve güçlü düzeyde anlamlı ilişki gösterdiği, tüm kültür tiplerinin en fazla kontrol ortamından etkilendiği gözlemlenmiştir. Ayrıca Turkuvaz Görsel/İşitsel Medya’nın en gelişmiş kurumsal COSO bütünleşik iç kontrol modeli çerçevesinde etkin bir iç kontrol sistemine sahip olduğu ve kontrol faaliyetlerinin etkin şekilde kullanıldığı anlaşılmıştır. Kurumda egemen kültürün Hiyerarşi olduğu, iç kontrol sisteminin en yüksek düzeyde ilişkiyi Hiyerarşi kültürü ile gösterdiği ve kurumun yüksek düzeyde bir örgüt kültürüne sahip olduğu görülmüştür. Demografik özelliklere göre kadın çalışanlarının örgüt kültürü ve iç kontrol sistemi algılarının erkeklerden daha yüksek düzeyde olduğu, ara kademe çalışanlar ile lisansüstü eğitime sahip çalışanların algılarının diğer pozisyon ve eğitim seviyelerinden düşük düzeyde olduğu gözlemlenmiştir. Çalışmanın ayrıca, şirketlerin iç kontrol yapılarını güçlendirmelerine ve güçlü bir örgüt kültürü inşa etmelerine yönelik odaklanmaları gereken hususlara bir farkındalık ve katkı sağlaması umulmaktadır. Araştırmanın yalnızca görsel ve işitsel yayın birimlerini içerip holdingin genelini kapsamaması, uygulamanın sadece Turkuvaz çalışanlarına yönelik olması nedeniyle sonuçların tüm medya sektörüne şamil edilememesi ve anketlerde objektiflikten uzak cevap verme ihtimalinin varlığı, çalışmanın temel kısıtlarını oluşturmaktadır.Yayın Muhasebe meslek mensuplarının muhasebe kültürü ve finansal tablo hilelerine yönelik algılarının incelenmesi: İstanbul ili örneği(IKSAD GLOBAL Publications, 2022) Kayısı, Muhammet; Aksoy, Tamer; Yönetim Bilimleri Fakültesi, İşletme BölümüBu çalışmanın temel amacı, muhasebe meslek mensuplarının (Serbest Muhasebeci, Serbest Muhasebeci Mali Müşavir, Yeminli Mali Müşavir) muhasebe kültürü ve finansal tablo hilelerine yönelik algılarının incelenmesidir. Çalışmada, muhasebe meslek mensuplarının muhasebe kültürü ile hileli finansal raporlamaya yönelik algılarının arasında anlamlı bir ilişki bulunup bulunmadığı ve ayrıca bu algıların demografik özelliklere (cinsiyete, yaşa, hizmet yılına, öğrenim durumuna, unvana ve çalışılan müşteri sayısı) göre farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır. Bu doğrultuda 2 ana hipotez, 33 alt hipotez oluşturulmuştur. Metodoloji, veri ve çalışma yöntemi açısından; çalışma evreni olarak 2022 yılında İstanbul ilinde faaliyet gösteren muhasebe meslek mensupları seçilmiş ve gönüllü 214 Serbest Muhasebeci, Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavirlerden oluşan bir örneklem kullanılmıştır. Uygulama betimsel tarama modeline ve 5’li likert ölçeğine dayalı nicel anket yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Chanchani ve Willet (2004) tarafından geliştirilmiş Muhasebe Kültürü Ölçeği ve Khaligova (2019) ve Kutlu (2020) tarafından geliştirilmiş Hileli Finansal Raporlama anketi kullanılmıştır. Muhasebe Kültürü Ölçeği’nde 16 ifade ve 4 alt boyut (Tutuculuğa Karşı İyimserlik, Tekdüzeliğe Karşı Esneklik, Gizliliğe Karşı Şeffaflık ve Profesyonelliğe Karşı Statükoculuk) bulunmakta, hileli finansal raporlama ölçeğinde ise 16 ifade bulunmaktadır. Çalışmada kullanılan veriler çevrimiçi (online) anket yöntemi kullanılarak toplanmış ve SPSS sürüm 22 ile analiz edilmiştir. SPSS analizinde genel testlere ilaveten gerekli diğer test ve analizler de (Kruskal Wallis H Testi, Mann Whitney U Testi, Bağımsız Gruplar T Testi, Cronbach Alpha Güvenilirlik Testi, Pearson Korelasyon Analizi) gerçekleştirilmiştir. Neticede çalışma, muhasebe meslek mensuplarının muhasebe kültürüne yönelik algıları ile hileli finansal raporlama algıları arasında anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Çalışma ayrıca söz konusu algıların demografik özelliklere göre farklılaştığını da göstermiştir. Bu doğrultuda “Muhasebe Kültürünün Tekdüzeliğe Karşı Esneklik” ve “Profesyonelliğe Karşı Statükoculuk” algıları meslek mensuplarının cinsiyetine göre değişmektedir. Buna karşın, diğer demografik özelliklerin (Yaş, hizmet yılı, öğrenim durumu, unvan, çalışılan müşteri sayısı), muhasebe meslek mensuplarının muhasebe kültürü algısında etkili değişken olmadığı anlaşılmıştır. Öte yandan, muhasebe meslek mensuplarının hileli finansal raporlamaya yönelik algılarının ise demografik özelliklerden cinsiyet, yaş, hizmet yılı ve unvana göre farklılaştığı, buna karşın çalışılan müşteri sayısı ve öğrenim durumuna göre farklılaşmadığı ve bir başka deyişle hileli finansal raporlama algısında herhangi bir etki yaratmadığı görülmüştür. Araştırmanın; 2022 yılında yapılması, ölçeklerde kapsanan ifade, soru, verilen cevap ve toplanan bilgilerle sınırlı olması, sadece İstanbul ilini ve 2022 yılında İstanbul’da faaliyet gösteren ve anketleri yanıtlayan 214 meslek mensubuyla ve kullanılan istatistik teknikleriyle sınırlı olması, çalışmanın temel kısıtlarını oluşturmaktadır.